lördag 8 oktober 2011

Fålla ett par jeans.. igen


Jag har många nya läsare och därför lägger jag upp detta tips hur man fållar ett par jeans igen.Ursäkta om jag är tjatig, men tipset är verkligen så bra.
 Det är inte jag som har kommit på hur man gör men jag måste säga att detta är ett av de bästa sömnadstips jag någonsin har stött på.
Bilden ovan är ett par jeans som jag gjorde om till ett par shorts

Man vill ju ha kvar den tvättade fållen när man lägger upp ett par för långa jeans eller som i detta fallet ett par jeansshorts. Klipper man bara av fållen och syr upp den får man ett tråkigt utseende på den nya fållen och det dröjer innan den är intvättad med övriga plagget.
Gör så här:
Klipp av jeansfållen med 1,5 till 2 cm sömsmån.
Klipp bort så mycket det behövs för att jeansen skall bli lagom långa till dig, men SPARA 1,5-2 cm sömsmån på själva byxan också.
Sy fast den gamla jeansfållen så nära den gula jeanstråden du bara kan och pressa.  Man kan behöva öppna sidsömmen på byxbenet för att det skall stämma, men det är inte alltid nödvändigt.
En Top-Stitch nål som har ett större nålsöga är ett stort hjälpmedel när man syr på det här sättet i jeans och med grövre trådar, såsom t ex jeanstråd.
Denna "fuskis" syns inte mer än på nära håll, men i gengäld har man den snyggt tvättade originalfållen
Bra, eller hur?

11 kommentarer:

  1. Detta sätt är super! Vad jag inte visste var detta tips om nålen, en sån ska införskaffas, och se om det blir bättre!

    SvaraRadera
  2. har läst om dett amen aldrig testat. Måste göra det. Jag är kort så jag får lägga upp alla mina byxor :-)/ Vill så klart fortfarande vara med och tävla... / Tyglina

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Tur att du tog det i repris. :)

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Det ska jag lägga på minnet och testa någon gång.
    Tygerna lockar fortfarande!
    /Malin
    malin_neptin@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Bra tips. Men blir det inte klumpigt med sömsmånerna?
    Hoppas hoppas på symaskinen!

    Mia
    valo@live.se

    SvaraRadera
  6. Vilket bra tips, tävlar på detta inlägg också! liselotte.202andersson@telia.com

    SvaraRadera
  7. Toppentips! Tack!
    Jag håller fortfarande tummarna för symaskinen.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  8. Tävlar lite till då

    Liem.95@hotmail.com

    http://sentskasyndarnavakna.blogspot.com/2011/10/tavla-om-symaskin-hos-mirre-syr.html#links

    SvaraRadera
  9. Detta tips snor jag, tack! Tävlar...

    SvaraRadera
  10. tack för tipset! minns att jag läst det tidigare, men hade glömt bort det. bra att ha när man har en kort sambo ; )

    & så...tävlar jag igen! villvinnavillvinnavillvinnaensyyyyyyymaskiiiiin!

    SvaraRadera
  11. Nu när jag ÄNTLIGEN kan kommentera måste jag skriva och säga TACK för det här fållningstipset! Jag tycker det är så fult när man ser på kilometers avstånd att det inte är originalfållen.. ;P

    SvaraRadera