söndag 16 oktober 2011

Done!


Så är den äntligen helt klar min tunika.
Istället för att ha ett satinband i halsen har jag gjort snedremsor av samma tyg och dessutom har jag broderat endlessbroderier längst ned på tunikan

När jag gjorde snedremsorna så klippte jag den lite smalare vid det ställe där jag skulle sy ihop och på så sätt skarva ihop dem. När tyget är skuret på diagonalen får man ju en slags elasticitet i tyget och när man då syr ihop remsorna töjer de sig och det blir inget snyggt.
Ni ser hur jag gjorde på bilden nedan.



Jag sydde fast snedremsann till urringningen från rätsidan, vek över kanten och pressade. När jag sedan skulle sy kantstickningen från rätsidan,  fick jag en ny liten älskling..
Nämligen denna pressarfot. Det blev ju så enkelt att få till en snygg kantstickning med hjälp av den. Det komiska är att pressarfoten har varit i min ägo länge och liksom aldrig fått chansen att impa på mig. Better late, than never..
Jag kommer använda den till alla mina kantstickningar hädanefter.

5 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt snygg!/Åsa på minamirakel

    SvaraRadera
  2. Å,så fint det blev.Vad har du använt för broderi.

    SvaraRadera
  3. Vad heter foten? Ser den inte riktigt på bilden... /Tyglina

    SvaraRadera
  4. Så konstigt! Just den här foten är en av mina absoluta favoriter!
    Den använder jag när jag syr fast blixtlås och när jag syr på kantning på quiltar och grytlappar från rätan. Så olika vi är ... =O)

    Agneta
    http://agnetaquiltar.blogspot.com

    SvaraRadera