söndag 23 oktober 2011

Söndagens projekt och varför det muttras..




Ja, ibland får man verkligen snabba på att fota innan något används.
Köpte detta tyg på Franzens/Tebe textil i veckan och det var meningen att det skulle bli en tröja till mig till kommande torsdagen Öppet hus/Vip kväll, men så blev det inte.
Dottern fick syn på tyget och bestämde att det var hennes. Helt Ok för mig , för jag har rätt många andra tyger om man säger så att välja på.
Efter att ha sett en annan uppsydd tröja i detta tyg och där man använde vävda trikåband till att kanta med bestämde jag mig att det skulle jag också göra. Dottern beställde svarta band och det fiffiga med dem är att de har en skåra liksom i mitten så det är mkt enkelt att vika dem över och runt kanten. Provade lite hur vad som skulle vara bäst att sy fast dem med, men bäst på detta tyg var att välja tvillingnål. En bandkantningsfot hade säkert varit perfekt, men en sådan äger jag inte, så det fick bli såhär. Vanligtvis har jag stygnlängden på ca 3,5 mm när jag fållar med tvillingnål, men nu hade jag 2,5 mm och det funkade bäst till detta kraftiga trikåband.
Ja, tröjan är redan ute på vift med dottern, men äldste sonen går dock och muttrar här och tycker att han borde ha fått tyget istället..
Jag skall se om jag kan skarva lite av det som är kvar.


9 kommentarer:

  1. Jättesnygg tröja, kul tyg!
    Tävlar igen!/Åsa på minamirakel

    SvaraRadera
  2. Och tävlar lite till... :-)

    vae196@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Vilken fin tröja det blev!
    /Malin

    malin_neptin@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Jättefin tröja, bra för barnen med en mamma som syr så fina kläder till dem. Tar en extralott också, liselotte.202andersson@telia.com

    SvaraRadera
  5. Det låter som ett populärt tyg för alla åldrar och både flickor & pojkar! :)

    SvaraRadera
  6. Underbar tröja !!
    tar en extralott när jag ändå är i farten :-)

    SvaraRadera
  7. Jag vill gärna ha en extralott i din tävling.
    Jättesnygg tröja!

    SvaraRadera
  8. Blev riktigt snyggt! Tävlar här också!
    KRam Stina
    fladdor@gmail.com

    SvaraRadera