tisdag 7 augusti 2012

Other things in life; Soap


Här är en bild på mina älskade franska tvålar som jag passade på att köpa på mig ett lager när vi var på Freeport i Göteborg.

När man skall få gäster eller man är lite extra nöjd med städningen tycker jag att det är fräscht att byta till en ny ljuvligt doftande tvål. Detta resulterar i en mängd med små-tvålar och jag gillar tanken att återanvända så mycket som möjligt om man kan. Därför brukar jag spara de tvålbitar som blir kvar för i och med att de är gjorda av naturliga ingredienser så går det att smälta ned och göra ny tvål av.

Hur gör man då?

Lägga alla småbitar av tvålarna i en lite vidare glasburk. Bryt sönder de lite större bitarna om det går. Ställ glasskålen i en gryta med vatten och koka upp. Efter ett tag börjar tvålarna att smälta. Man kan ev behöva späda på med lite vatten så att det blir som en geggamoja.
Jag smorde en form med lite olja och hällde i tvålmassan. Ha gärna något till hands att peta ur den sista tvålmassan med.

Resultatet ser ni ovan och jag fick en vackert marmorerad tvål som även den doftade ljuvligt


3 kommentarer:

  1. Eftersom jag bor nära Freeport (i Kungsbacka...;)) så har jag ett helt gäng av dessa tvålar. Helt underbara är de och sprider väldoft i badrummet även om man inte använder dem att tvätta sig med :)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé. Här i Provence är det nog fem handlare minst som har hyllmeter efter hyllmeter med marseilletvålar på marknaden. De doftar ljuvligt och finns i oändligt många olika färger.

    SvaraRadera
  3. Haha...jasså du är oxå på tvålavdelningen idag:)))

    SvaraRadera