tisdag 8 oktober 2013

The Country Candle- Doften av rentvättad bonde


The Country Candle-ett passande namn!

Jag fyndade ett doftljus när vi var i stugan tidigare i höstas... Ett doftljus som såldes med 70 % rabatt kunde jag såklart inte motstå, även om den doftade rentvättad bonde.
Maken bara skakade på huvudet och undrade återigen om mina infall att köpa ett ljus som doftar av bonde?!
Nja, det är en väsentlig skillnad på rentvättad bonde och lukten av bonde direkt från ladugården förklarade jag för honom, men han verkade vara svår att övertyga.
Jo, denna doften påminde mig om min barndom och visst är det märklig hur doftminnen liksom är starkare än andra minnen.
Jag och mina systrar är uppväxta på landet och vi bodde på en gård ,även om våra föräldrar inte brukade jorden. På landet hörde det till att man gick i kyrkan... Varje söndag dessutom! Ändlösa verkar de timmar där jag suttit i kyrkbänken som liten och försökt få tiden att gå. Ibland mutad med ett block att rita på och ibland mutad med mammas Domino-halstabletter för att sitta stilla och inte åla sig in under bänkarna och kittla de där framför under fötterna. Jo, doften av Domino kan jag känna än idag och doften av rentvättad bonde. Vi var ju på landet och bönderna slöt mangrant upp klockan elva och då hade nog alla köpt samma tvål, för att alla luktade på samma sätt. Det var en angenäm doft, men någonstans  långt borta fanns doften av ladugård, som inte riktigt gick att tvätta bort.

Maken tyckte inte att detta ljus luktade gott alls, inte ens efter min förklaring, men jag övertalade honom att ljuset kunde få bo i tvättstugan... I tvättstugan luktar det mest av sonens träningskläder och vi hinner inte riktigt tvätta undan, innan det fylls på med nya och ja, vi var båda rörande överens om att vi båda föredrog doften av rentvättad bonde framför doften av smutsiga träningskläder....

2 kommentarer:

  1. Hihi, så spännande! Idag brinner yankee candle "drift away" hemma hos oss :)

    <3 Jennie

    SvaraRadera
  2. En lite annorlunda doft o fina minnen. Här luktar det ljuvligt av vanilj o mango. Kramisar Tina

    SvaraRadera