onsdag 30 oktober 2013

Maison Belle och hopp om knopp




Jodå, vi har klarat av årets hemskaste dag och som dottern uttryckte det; Den går snabbare för varje år!
Äldste sonen har varit en hjälte och har putsat, fejat och gnott och det är mycket tack vare honom som vi fick det gjort så snabbt. Yngste sonen däremot, har en del att lära kan vi väl sammanfatta den insatsen med.

Golv är torkade, tak och väggar dammade och nu är lugnet efter stormen infunnet och det är så skönt. Solen skiner in genom rena, glänsande fönster och den tunga stenen har släppt. Huset doftar av Maison Belle Christmas och det finns sämre saker i livet. 
Sedan kan man ju bli så glad över saker som dyker upp när man städar. Ett papper som jag har letat ihjäl mig efter, kom fram (bra det, bra det) och sedan såg jag stänglarna såklart... Stänglarna på mina underbara orkidéer som innebär nya vackra blommor om någon månad eller så.

Sedan kan man väl ödmjukt sammanfatta, att om årets värsta dag innebär att städa, så har man ett rätt bekymmersfritt liv!

4 kommentarer:

  1. Sannerligen, det gäller att ha perspektiv på livet. Försöker påminna mig själv om det då och då. Senast i dag när jag tyckte att det var jobbigt att behöva gå två gåner för att få med mig alla matkassar från bilen.

    Nä, det är verkligen inte jobbigt. Jag ska vara glad att jag har en bil, pengar att köpa mat för och ett hem att bära in matkassarna i.

    SvaraRadera
  2. Ja, det gäller att glädjas åt de saker som är bra och vara tacksam för dem!

    SvaraRadera
  3. Som jag önskade att mina orkidéer fick nya knoppar. De är på inget sätt döda, då bladen är gröna och de vattnas regelbundet. MEN INGET VÄXER! Vad gör jag för fel? Vill ju bara att de ska blomma igen! Har du några magiska knep?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så snäll vid mina orkidéer och de får inte vatten regelbundet. Det kan gå flera veckor mellan vattningarna, men när väl det blivit en stängel så ökar jag omsorgen och vattnar ca varannan vecka.
      Hoppas det var till någon hjälp! :)

      Radera