lördag 21 januari 2012

Chiffongen från ett annat liv..

Någongång i ett helt annat liv ( innan män och barn) fick jag och min mellansyster för oss att vi skulle sy skjortor i chiffongtyg med kragar och manchetter i sammet och beställde då  detta tyg från dåvarande Furulunds.
Ha,ha jag tror att vi beställde en sisådär 8 meter och jag vet inte om vi hade en tanke på att svepa in oss i chiffong..
Det blev dock inget av med våra skjortor och detta tyg har då legat måånga år här hemma och nu när dottern skulle på födelsedagskalas undrade hon om jag kunde sy något i chiffong till henne. Från början ville hon också ha en skjorta, men det räckte inte min begränsade sytid till att förfärdiga..
Nu blev det istället en singoallablus till henne i utbyte mot att hon gjorde veckostädningen  här hemma och här är det färdiga resultatet.
Det var nog ganska bra kvalitet på tyget för det gick enkelt att klippa ut mönsterdelarna och själva tyget rispade inte upp sig så farligt heller.

 Urringningen kantade jag med en snedslå i satin och sedan drog jag i ett sidenband.
En del kallar detta sömsätt för prinsesssöm eller fällsöm. Jag vet inte det korrekta namnet, men man syr ihop plagget från rätsidan och sedan klipper man ned sömmen och vänder in den till avigan och syr ytterligare en söm. På så sätt fäller man in själva sömmen och detta sätt att sy ihop plagget på  lämpar sig för mycket tunna tyger.

4 kommentarer:

  1. Ohhh vad snyggt. Jag bara älskar dina tunikor och denna blus... Letar själv febrilt efter ett bra basmönster men inte hittat nåt än... Ska nog bli dagens projekt (vill säga om jag orkar :( Är lite förkyld och du vet man måste i förstahand få hemmet att flytta fast man är sjuk... tvätt mat...) eller så kan jag ligg ai soffan och blädra i tidningar och se om jag hittar nåt roligt :-)att sy en annan dag ... ps ditt inlägg om "viss ordning i kaoset" den har satt sina spår :-) Planerar en veckas sortering i februari bland alla mina tyger... trevlig söndag. /Tyglina

    SvaraRadera
  2. Så fin den blev!
    Det korrekta namnet på sömmen är vändsöm(det hette iallafall så när jag gick beklädnadsteknisk linje för en massa år sedan):).!/Åsa

    SvaraRadera
  3. Tjusigt! Pyssligt tyg att sy i det där kan jag tänka mig.

    SvaraRadera
  4. Fransk söm har jag alltid kallat det... Kärt barn har många namn :)

    SvaraRadera