fredag 6 januari 2012

Broderade disktrasor

Med inspiration från en disktrasa med tryck som jag fick av en god vän och vad jag sett hos Agneta Quiltar har jag testbroderat lite här hemma på disktrasorna och resultatet blev så här..

Gillar detta motiv och jag valde en rosa multicolour tråd till blommorna , för att få dem lite mer livfulla.

Denna text är ursprungligen använt i en reklam för möbelföretaget Swedese.
Jag kopierde texten från ett Word-dokument och klistarade in det i 5D och valde ett typsnitt på bokstäverna som inte var fyllt, för jag ville inte riskera att stygnen perforerade sönder det porösa materialet.
 Jag drog lite i texten för att få den att passa storleken på min disktrasa.
Det som står på disktrasan är följande och det har ni sett förut att jag har broderat på ett litet tygmärke


Weekday work and holiday feast.
A night on the town or the morning after.
Making it big but keeping it small.
Bedtime stories, morning papers,
monthly reports.
Counting seconds or letting time fly.
Dressing up, dressing down, kicking back.
Meeting at eight and dinner for two.
Looking sideways while staring ahead.
Staying connected (or pulling the plug?).
Making a scene or watching a show.
Life as usual.
Swedese

Jag spände upp Ultra Solvy( vattenlösligt mellanlägg) i  Do All Quliters Hoop och använde den ram med beteckningen Light.
Storleken på denna broderbåge är ju 150x150 mm och det var helt perfekt till mina Wettex- disktrasor. Bara att lägga i bågen med och brodera...

Do All Quilters Hoop är en båge med två ramar och jag tycker den är mycket underskattad.. Använder den gärna och ofta till mina olika broderprojekt.
Imorgon kan ni kika in till bloggen och se vad jag har broderat mer med den..

Det blir nog lite roligare att torka av mina bänkar med dessa disktrasor och det är helt klart en liten kul gå-bortpresent..

4 kommentarer:

  1. Den blir inte stel då det är så mycket text? Tänkte för man vill ju vika trasan ibland. Undrade bara för du har ju säkert provat den. Eller ska iaf :)
    //Sofia

    SvaraRadera
  2. Eller vadå, använder man en maskin till det här? Vad coolt!

    SvaraRadera
  3. Men så underbart - kanske något för städtrasor också. Dock tror jag att den blir lite för stel med så mycket text men ett litet motiv eller kortare text = underbar vardagslyx.

    SvaraRadera