onsdag 27 november 2013

Middag till två måltider


Grundreceptet på denna lasagne kommer från Allt om Mat, men jag har förändrat det lite. Jag har lagt till nötfärs till rätten som från början var vegetarisk och valt att ha lite mer creme fraiche för saftighetens skull.

However, jag älskar mat som det blir två middagar av och så är fallet med denna lasagne. Det blev middagen i måndagskväll, men räckte även till middagen igår. Älskar sådan mat som sparar tid stressiga dagar. Under tiden maten stod på värmning, så kunde vi ägna åt oss läxorna istället... 



Receptet räcket till 2 middagar för en familj

2 stlasagneplattor, paket färska
2 stsquash, (à 300 g)
2 stlökar, gula
2 stkrossade tomater, (à 400 g) burkar
2 msktimjan, hackad
1,5 tsksalt
2 krmsvartpeppar, nymald
2 dlcrème fraiche, lätt + 2 dl
200 g
    400 g nötfärs
fetaost

Garnering:

timjan

Tillbehör:

1 påseblandad sallad, (150 g)

Tillagning

1. Sätt ugnen på 225°. 
2. Bryn nötfärsen.Salta och peppra
3.Ansa och skär squashen i tärningar. Skala och finhacka löken. Blanda squash, lök och krossade tomater i en gryta. Tillsätt timjan, salt och peppar. Låt puttra utan lock ca 10 min. Rör ner 2 dl lätt crème fraiche.
4. Klipp eller skär lasagneplattorna i bitar, om det behövs. Varva lasagneplattor nötfärs, squashröra i en ugnssäker form, översta lagret ska vara plattor. Smula sönder fetaosten och blanda med 2 dl lätt crème fraiche. Klicka röran ovanpå lasagnen.
5. Tillaga mitt i ugnen 15-20 min. Garnera lasagnen med timjankvistar och servera med blandad sallad.

1 kommentar:

  1. Lasagne perfekt mat för hungriga tonårskillar. Tack för receptet. Kramisar Tina

    SvaraRadera