måndag 15 augusti 2011

Ärvegods från Moster Märta 105 år


Nästan 105 år hann vår älskade Moster Märta bli innan hon lämnade jordelivet förra året i augusti.
Moster Märta som vi alltid kallade henne var egentligen min pappas moster och eftersom vår farmor dog när vi var små så blev det som så att Märta tog över den rollen.
Jag och mina systrar brukade åka och hälsa på henne och ett sportlov hade vi fått för oss att vi minsann skulle sy kläder under de dagar vi besökte henne. Det packades ned mängder av tyger och spetsar och så satte vi oss på bussen till Värnamo där hon bodde.
Hon tyckte det bara var roligt när vi belamrade hennes kök med våra syprojekt och rotade fram hennes gamla gröna Husqvarna symaskin. Det är verkligen guldkorn i livet och så underbart att tänka tillbaka på. Just det sportlovet sydde jag en kjol i lakansväv med bomullspets längst ned. Jag tror att jag använde den till ett bröllop någon gång.

Bland de små saker jag ärvde från henne hittade jag denna helt underbara duk.
 Jag tror att den är mycket gammal och det är ett helt fantastiskt hantverk. Jag vet inte vem som har sytt den eller när, men det spelar nog inte så stor roll. Jag älskar den och just nu hänger den uppe på väggen som en prydnad

När man som jag inte har kunskapen att sy hålsömnad så väljer jag istället  att sy hålsöm med de relativt nya "Inspira Cutwork needles" från Husqvarna Viking och detta broderkort som heter "Decorative Cutwork"


Broder-bågen är nu spänd med thai-siden och hur det blev får ni se i ett senare inlägg..

1 kommentar: