söndag 7 augusti 2011

Älsklingstyg..

Det här tyget föll jag alldeles pladask för när jag såg det på torget i Jönköping för många år sedan. Jag hade egentligen inte råd, men det fick följa med mig hem ändå.

Jag sydde denna klännings-tunika som jag sedan premiärinvigde på en sommarfest med kollegorna. Modellen kommer från en Burdatidning, men jag gjorde om den lite. Jag är med mina 173cm lite för lång för Burdas mönster, så om det skall bli bra passform får jag alltid klippa isär deras mönster och på så sätt förlänga både vid midjan och bysten.
Jag gjorde en kanal vid halsringningen och trädde i ett band jag sytt av tyget.

Sedan provade jag att brodera en sk freestanding blomma som avslut vid bandet och med brodertråd som undertråd blev jag mycket nöjd med resultatet.
Jag lade bara bandet på ett uppspänt mellanlägg i broderbågen och sydde.



Blomman kommer från Elegant Embellishments som är Husqvarna Vikings broderkort nr 84.
Att klänningen sedan har krympt i garderoben är en helt annan sak...

1 kommentar:

  1. dom där blommorna blev jättefina. coolt att kunna brodera.
    Tack igen för de fina tygerna. Jag har lagt ut en liten bild på bloggen :-)

    SvaraRadera