lördag 20 juli 2013

Att baka mitt favoritbröd


Här kommer receptet på mitt favoritbröd som är så enkelt, så enkelt att göra... Dessutom är det supergott och det är den bästa kombination jag tänka mig! Grunden är Annas baguetter , men jag modifierar receptet emellanåt.
Jag gör alltid dubbel sats och då gräddar jag båda plåtarna i varmluftsugnen samtidigt. Det här brödet är gott även att variera med lita olika saker. Som tex Pauluns spånskivetorra flingor blev mycket goda i det här brödet och då tog jag ca två nävar flingor i en sats bröd. Ibland har jag även in lite havregryn eller något annat roligt jag hittar i skafferiet och det blir lika gott ändå.

6 dl ljummet vatten (Om jag vill ha bröden till soppa tar jag 6½ dl)
½ paket jäst
2 tsk salt
1,3 liter vetemjöl

Rör ihop ingredienserna och låt jäsa i 2 timmar.
Häll ut degen på en väloljad plåt och skär med en vass kniv degen i tre delar. Fös ihop och vrid bröden.
Sätt ugnen på 250-260 grader och under tiden ugnen blir varm får bröden jäsa på plåten.
Grädda bröden i 15 min och vrid sedan ned värmen till 150 grader och grädda 15-20 minuter till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar