lördag 6 oktober 2012

Att brodera på en kofta







 Här kommer det utlovade inlägget om hur jag broderade på min kofta...

Jag började med att förstora mitt broderi från Petite Paisley rejält. Originalstorleken ser ni på det vvita sidentyget. Detta  gjorde jag för att glesa ut stygnen och inte riskera att symaskinen blir stående och tuggar i det väldigt stretchiga materialet.

Mellanlägget till broderiet  är vanligt rivbart Gütermanns Tear Easy och jag använde mig av bågen Endless Hoop II som har broderytan på 180X100 mm. Fördelen med den bågen är att den trycker fast tyget på ett annat sätt än vad de andra bågarna gör och jag tänkte att det skulle nog passa bättre just till det här materialet.
Jag har använt mig av färdigspolad undertråd och just då när jag gjorde det broderiet hitta jag inte mina svarta undertrådar, därav den ljusa färgen på baksidan av broderiet. När allt var klart så dök röret med undertråd givetvis upp. Det hade legat på sin plats där det skulle vara hela tiden, men där letade jag ju inte såklart!
Brodernål till symaskinen är också ett måste!
Jag ställde in hastigheten på symaskinen till medelfart och eftersom jag inte ville riskera att något skulle gå fel med denna färdigköpta kofta så höll jag mig i närheten hela tiden när den sydde.
Nu skötte sig broderiet perfekt och jag är så nöjd.

2 kommentarer:

  1. Åh, så snyggt! Paisleymönstret var som pricken över i:et på den här koftan.

    SvaraRadera
  2. Supersnyggt...gillar verkligen paisleymönster:)

    SvaraRadera