söndag 2 september 2012

Blixtlåset på dotterns top








 Såhär sydde jag fast dragkedjan på dotterns top:

Jag började med att stryka fast mellanlägg för stretchtyger på avigsidan av tyget. Sedan tog jag och nålade fast dragkedjan väldigt noga och sydde fast den. Vid sömnaden använde jag mig av blixtlåspressarfoten och sydde sakta, sakta för att det skulle bli rakt.Ja, just det jag sydde uppifrån hela tiden för att inte tyget skulle flytta på sig. Alltså, jag sydde höfger sida uppifrån och ned, fäste med några små stygn. Sedan bytte jag sida på blixtlåspressarfpoten och sydde uppfrån och ned fast på vänster sida och allra sist sydde jag fast nederdelen av blixtlåset. Nu blev det inte perfekt, men stygnen låg lite rakare än vad de brukar göra än vid vanlig Mirre-sömnad denna gången.
Sedan tog jag bara och klippte upp tyget från avigsidan enl bilden ovan. Jag klippte ned sömsmånen ännu mer sedan, men det har jag ingen bild på. Ja, jag var lite överraskad över att det gick så smidigt.


Om olika slagsblixtlåspressarfötter jag använder kan du läsa 




6 kommentarer:

  1. Pysslig och kreativ som vanligt!

    Ha en underbar vecka!
    Kram Ester

    SvaraRadera
  2. Ja jäklar va duktig du är - snyggt:)

    SvaraRadera
  3. Åh, vilken fena du är på att sy. Kan du smitta mig genom cyberrymden med omedelbara sybaciller? :D (fast det gör du ju redan på sätt och vis, smittar med kreativitet och inspiration, tack :))

    SvaraRadera
  4. Tack för beskrivningen!! Det skall testas!! Mvh Carina

    SvaraRadera
  5. Ja, synliga dragkedjor verkar verkligen vara inne nu. Jag syr alltid fast dragkedjor uppifrån och ner på båda sidor. Fick lära mig det på min sömnadsutbildning för läänge sedan. Det skulle motverka att det drar snett.
    Ska nog testa att sy fast en dragkedja synligt på något plagg.

    SvaraRadera