fredag 17 december 2010

En av mina bloggläsare önskade att jag skulle göra ett inlägg om hur man gör med Endless Hoop bågen och jag skall försöka göra en överskådligt tutorial
Det ni ser på bilden är ett örngott som är broderad med ett broderi från kortet nr 87 Endless Sensation.
Det rutiga tyget är dagens fynd från loppis..:-) Hela 10 kr kostade den vårglada tygbiten som jag skall göra ett likadant broderi på..
Först och främst behöver man givetvis sin Endless Hoop. Denna båge passar till de flesta brodermaskiner. Faktiskt är det den båge jag använder mest. Gillar att brodera i långa rader..
Man kan justera kanten på bågen och det är den bit som sitter i mitten på den högra sidan av bågen
Jag använder mellanlägg på rulle för det är så lätt att anpassa mot kanten på bågen.
Välj ditt endlessbroderi.
Lägg tyg och mellanlägg kant i kant och passa in helt rakt mot den justerbara kanten på bågen.
Spänn fast tyget när det lägger helt rakt med hjälp av den lilla spaken.
På min bild såg jag att kanten blev lite ojämn,
Starta maskinen och då kommer alltid maskinen gå ut mot kanten och sy ett par passstygn som början på broderiet.
Detta är start- och stoppstygn och är det som gör att man kan passa in broderiet.
Sy klart ditt broderi och då kommer maskinen att avsluta med ett likadant stygn i kanten.
Låt broderiet vara kvar på skärmen och tryck på + stygn knappen en gång. Maskinen hoppar då fram till startstygnet.
Lossa tyget från bågen och dra mot det sista stygnet på föregående broderi.
Jag brukar sänka ned nålen exakt i det sista stygnet och passa in broderiet mot kanten med nålen nere ityget. Detta för att låsa fast tyget lite bättre.
Starta maskinen igen och nu kommer du att sy ett broderi som är perfekt anpassat till det andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar