tisdag 14 december 2010

Dags för julblus..

Tyget till den här blusen känner de som följt min blogg tidigare igen..Det är tyget som jag sydde min all-time favoritklänning i. Jag älskar ju den klänningen och tyget är helt underbart så jag åkte ned till Franzéns/Tebe Textil och köpte mig en bit till och klippte ut en blus. Nu är detta ganska länge sedan och blusen har blivit liggandes.
Jag begick dessutom dödsynden genom att overlocka med vit tråd istället för svart. Jag är såå lat ibland att jag inte gitter( orkar) att trä om maskinen. Snyggt blev det ju inte och jag kommer alltid att tänka på det, så visst hade det varit värt att lägga ned den lilla extra tiden som det krävdes..Hör nu visdomsorden från den late-gör inte samma misstag som jag!
Jag trodde länge att blusen skulle bli ett av dessa förhatliga projekt som blir liggandes, men så blir det inte! Den är nästan klar nu, för det är bara knapparna som skall sys i. Har mängder med knappar hemma, men just svarta enkla knappar hade jag inte, så det blev en tur till Franzéns/Tebe Textil och nu ligger de i en påse och väntar ..Knapparna , alltså! ;-)
Har ett litet tips angående när man syr knapphål. Jag börjar alltid nedifrån och syr uppåt. Är det något utav  knapphålen som blir dåligt, så är det alltid det första och det är ju inte så snyggt att ha det längst upp.
Tycker de knapphålen som är lite som handsydda är snygga och jag använder nästan alltid dem till mina plagg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar