måndag 19 maj 2014

Tyget från ett annat liv





Vad jag har slitit i helgen med denna dopklänningen! 
Det är egentligen ingen komplicerad modell på något sätt, men jag skulle ha litat på mina instinkter och klippt  till vissa mönsterdelar på ett annat sätt. Jag får skylla på att jag är lite ringrostig när det gäller sömnad av små klänningar.
Ja, jag har sytt om och sytt om och ändrat både här och där... Till exempel så är det egentligen ingen dragkedja på klänningen, men det fick bli så då knäppkanten på klänningen var konstruerad alldeles för smal.
Som sagt lilla kusinen som skall ha denna dopklänning går själv så en traditionell variant var inte att tänka på.


Jag måste ju berätta om tyget. För många år sedan när jag pluggade på högskolan så var en klasskompis i Thailand och köpte med sig detta tyget därifrån till mig. Det var rätt dyrt och jag blev lite besviken på att det inte var sådan struktur på som thaisiden brukar ha( nu är jag iofs glad att det inte var det) och jag har sparat det tyget i alla år till något speciellt tillfälle. Det var alldeles för lite för att räcka till en brudklänning , men nu när jag fick förfrågan till dopet så tänkte jag att ett dop är ju faktiskt ett speciellt tillfälle och så fick det bli... Tyget från ett annat liv fick bli dopklänning åt en liten rödbrunhårig kusin.

6 kommentarer:

  1. Men snälla nån så fin, alldeles ljuvlig faktiskt! Jag blir så imponerad av hur duktig du är!

    SvaraRadera
  2. Tackar! :) Just nu är jag i det stadiet när jag bara ser alla felen med den...

    SvaraRadera
  3. Jättefin. <3 Hon kommer vara så söt.

    Roligt tyget kom till användning. Vilken tur att du sparat det. Det passar perfekt.

    Håller med dig det där om att lita på sina instinkter.

    Det är konstigt det där, jag är precis likadan, se felen. När jag påpekade alla felen häromdagen när svärmor och mamma beundrade min sockmonkey sa mamma:
    -Hon är så självkritisk.
    Handlar det om det? Tror snarare det handlar om att man anser sig ha en prototyp, vet att borde gjort på ett annat sätt och kanske redan i tanken har påbörjat nästa projekt.
    För vad vore livet om vi inte lärde oss?

    Var stolt för den är otroligt fin. Gjord av dina händer till ett mycket speciellt tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är så som du beskriver! :)

      Radera
  4. Vilken vacker klänning du skapat. Jag har själv fått tag i ett liknande tyg och måste bara göra en jag också.

    SvaraRadera
  5. Otroligt fin! Hon kommer bli ut gullig som helst!

    SvaraRadera