fredag 22 april 2011

Olika slags pressarfötter till blixtlås

När det kommer till att sy i blixtlås finns det lite olika varianter att välja på. Så här använder jag de olika som finns.
Till klänningar och kjolar i inte alltför tjockt tyg blir det så fint med dolda dragkedjor. Då använder jag denna pressarfot. I början var det lite trixigt att få tilll det  och jag har fler än en gång gjort fel, men slutresultatet blir fantastiskt. Här illustrerat med en dragkedja jag klippt bort från en kjol som på något sätt krympte i garderoben. Redo and remake..

Till kraftigare blixtlås till te x jeans använder jag standard pressarfoten som följer med varje Husqvarna symaskin. Den passar för kratigga tyger och när man skall byta dragkedja i täckjackor och dyligt.

Här har jag fått det ärofyllda uppdraget att byta blixtlås på en fleecejacka och då använder jag en nygammal pressarfot som jag lite vanvördigt kallar "bananpressarfoten" efter dess form. I äldre Husqvarna symaskiner var denna pressarfot standard, men den byttes ut. Denna pressarfot är ett köp som jag rekommenderar och jag använder den till alla slags tyger.

Här är en lite bättre bild på pressarfoten.


Vi har helt underbart väder här i Huskvarna , men jag har inte riktigt kunna njuta utav det vackra vädret pga pågående renovering. Syrummet är nästan klart, men jag har legat däckad av magsjuka här och först nu ikväll har jag kunnat masa mig upp.. Var sak har sin tid och nu skall jag kurera mig med "Hemma hos Martina" och lite TV.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar