måndag 6 maj 2013

Hur man syr en passpoal















Tänkte tipsa er om en suverän pressarfot som passar både till heminredning och till klädsömnad och det är passpoalfoten. Hur gör man då? Det ser lite svårt ut, men med denna pressarfot så blir sömnaden så mycket enklare.

Jag klippte tygremsor på skrådden (diagonalen) som var ca 4 cm breda och använde vanligt lite, kraftigare bomullssnöre.
I och med att pressarfoten har en skåra under så ligger passpoalen stilla och det blir så enkelt att sy.Nu skulle jag ju haft  en bild på hur passpoalen såg ut innan jag sydde fast den, men det har jag inte tyvärr.

2 kommentarer:

  1. Hej!! Så du var med på bloggträffen! Oj så många vi var! Svårt att hålla koll på alla!!

    Jag älskar att sy, men det blir sällan tyvärr! Jag utbildade mig till sömmerska, mönsterkonstruktion o färglära bl.a! 1980-1982 gick jag Beklädnadsteknisk linje! Blir riktigt sugen på att sy nu när jag ser din fina blogg. Minns ett par röda sidenbyxor med vita passpoaler som jag sydde då!!

    Stor KRAM!! Anna

    SvaraRadera
  2. Hej,
    jag gillar passpoaler, det blir så fint. Kan rekommendera denna:

    http://www.piecesbewithyou.com/patterns_pipinghotbinding_detail.htm

    kram Monica

    SvaraRadera