söndag 18 december 2011

Jultunika och rekommendationer

Nu är min jultunika utklippt och kors i taket det blev ett rött tyg.. De som känner mig vet att jag ytterst sällan bär något rött, men med dessa tyger kunde jag inte låta bli..Jag köpte dem för länge sedan och sydde en julklänning till dotter, men min vana trogen så beställde jag lite extra och de har liksom legat och mognat till några år nu, så äntligen var det dags.
 Innan jag börjar sy på min klänning lägga ut de utklippta bitarna som mallar och klippa ut ytterligare en i mitt fina Amy Butler tyg..

(Bild lånad från Karinottilia)

Dessutom skall äldste sonens One Piece göras klar. Jag har sytt på den idag och det som kompicerar lite är att han är 195 cm i strumplästen och då blir det låååånga tygstycken att hålla ordning på vid overlocken. Jag fick förlänga mönstret en hel del och det har jag bilder på hur jag bar mig åt, men jag visar dem när jag kan fota hans overall klar

Sedan måste jag rekommendera lite tyger som finns hos Karinottilia. Jag blir så glad när jag upptäcker nya kvaliteter som jag inte visste om sedan tidigare.  De här tygerna från Kokka var helt underbara och det med rävarna tyckte jag var så där busigt iögonfallande och troligvis blir det ett mobilfodral till mig.
Ni ser sedan kanten av ett cerist tyg och när jag skulle fota hela iten ville inte kameran återge färgen på ett rättvist sätt, så kika in på denna länken istället.. De har en underbar flossad insida och med Hilcos kvalitet på tygerna blir man inte besviken efter att ha tvättat sina färdigsydda plagg..
http://www.karinottilia.se/category.html?category_id=92

1 kommentar:

  1. Det blir säkert en jättefin jultunika. Kul med lite rödare ärmar. Du sprider inspiration! Hinner nog inte sy något till mig själv, så det att dra på sig något gammalt el åka till affären.
    Oj! nästan 2 meter lång OP. Fasligt mycket tyg att hålla reda på ;-)
    Det där rävtyget har dragit mina blickar till sig. Vad kan man sy utav det...?

    SvaraRadera