onsdag 19 januari 2011

Mjukaste velour...

Här är sonen i full fart med sin favoritsysselsättning på ett kreativt golv (stökigt) i sin nya dress...

Detta mönster på tröja och byxa är egentligen ett pyjamsmönster från Ottobre, men efter lite ändringar så funkade det bra ändå. Tröjan är jag inte riktigt nöjd med , men byxorna sitter som en smäck. Superenkla att sy, eftersom det är ett helt byxben och inte två separata.


På min älskade Huskylock s25 så fixar man enkelt en täcksöm och jag använde mig av denna till mudden i halsringningen.
Först sydde jag ihop mudden och sydde fast den enkel bredd ,räta mot räta i halsringningen.
Sedan vek jag mudden mot baksidan och nålade fast den till önskad bredd.
Därefter pressades mudden noga och jag sydde täcksömmen från avigan enligt bilden.

Därefter är det bara att klippa bort överflödigt tyg. Jag använder applikationssaxen.


Jag använde täcksömmen till att fålla nederkanten också. Syns dock lite dåligt på dennna bild..
Velouren är från Fabrikslagret här i Huskvarna.

1 kommentar:

  1. Vilket mysigt tyg, måste kolla efter det nästa gång jag är uppe i Jp...Fint sytt..

    SvaraRadera