måndag 3 januari 2011

Detta kan man göra utav ett par byxben...

För ett par år sedan så köpte jag ett par vadarbyxor i jeans åt äldste sonen från La Redoute. De var så fiffiga så att de gick att variera längden på med hjälp utav knappar och band. Nu var de alldeles för små när de kom  och dottern vägrade ta på sig sådan "killbyxor".
De blev liggande i garderoben tills nu..

Inför stundande utlandsresa inventerade jag yngste sonens garderob och han hade inga shorts i rätt storlek! Paniik!
Då kom jag på att de gamla vadarbyxorna låg i garderoben och de klipptes raskt av till ett par shorts. Jag skall visa i ett senare inlägg hur de blev.

Nu fick jag ju ett par byxben i allra mjukaste jenas över med fin.fina jeanssömmar.
Det blev dessa muddjeans åt älskade lille J som jag har sytt idag.


 Här har jag utnyttjat en befintlig söm till dekoration i nederkanten utav byxbenet.
Bak.

Såhär såg de ut innan de blev ett par byxor. Jag sprättade upp innersömmen på byxorna och ville så långt som möjligt utnyttja alla tjusiga stickningar.
Kreativt kaos råder...




När man skall sy jeanssömmar behövs det ändras lite på stygnlängd och så vidare och då lägger jag alltid in dem i minnet på symaskinen. På Designer Diamond kallas de för Mina Sömmar och det är mycket praktiskt för då slipper man ändra inställningar hela tiden.




Mönstret på byxorna är från Ottobre och muddarna var lätta att sy på tack vare att man nålade fast och sydde en fjärdedel åt gången. Jag klippte små markeringar vid fjärdelearna på både jeans och mudd och sedan nålade jag och sträckte medan jag sydde på overlocken.



Topstitch nålar gör det enkelt att sy i jenas med jeanstråd och är något som jag inte klarar mig utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar