torsdag 27 juni 2013

Tänk vilka minnen ett litet täcke väcker..



       (Tyg: Stoff och Stil, mönstersöm på symaskinen, vadd och passpoalen är sydd med enkel kederfot nr 412627045)




Det här täcket plockades fram ur en garderob till yngste sonen, för nu när den underbara sommaren är här kan det bli så varmt när man skall sova och detta täcke är lite svalare än det andra. 
Jag sydde det till spjälsängen innan han skulle födas. Det var dags för lite nytt tyckte jag då och sydde ett spjälskydd också. Han skulle inte bara behöva ha ärvda saker från sina två äldre syskon

Jag är ju ingen fena direkt på att mäta saker till heminredning och täcket blev förstås alldeles för stort, så jag fick vika och sådär för att det skulle passa i den lilla sängen. Dessutom så gjorde jag ett tankefel och ni som är betydligt kunnigare på området än vad jag är ser ju direkt att baksidan är hel och inte quiltad.
Men!
Alla dessa saker gjorde senare täcket så perfekt Det var tillräcklig stort för att han skulle använda det i flera år och det togs alltid med när han som yngre tassade in i vårt sovrum nattetid. Vi hade storligen protesterat om han hade kommit släpande på sitt vanliga täcke, för då blir det för trångt, men detta och en liten kudde gjorde att han kunde kura in sig mellan mamma och pappa långt borta från alla otäckheter på natten och sova tryggt.
Dessutom gav den hela baksidan en känsla av lakan och det tror jag nog att det bidrog till att det har använts så flitigt tidigare.
Han har då använt det igen för någon dag sedan,  fast han tyckte det var lite besvärligt, för nu får han inte riktigt plats... Ja, åren går och barn växer, men tyvärr inte ett litet quiltat täcke!

2 kommentarer:

  1. Härligt med minnen! Ibland tar vi fram kläder de hade som små... mysfaktor 100!
    ha en fin dag!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  2. Så fint täcke! Ja åren går ruskigt fort! Ha en fin sommar nu! Kram Nilla

    SvaraRadera