måndag 18 juli 2011

Maken beställer Pass-ande shorts...

Här är de beställda shortsen jag skrev om i ett tidigare inlägg färdiga, men vägen dit tänkte jag visa..

Vi började med att mäta ut önskat längd och när det var klart började själva arbetet.
Som jag skrev tidigare så blir ju avklippta jeans gärna för smala när man vill ha dem lite längre och därför satte jag i kilar i sidorna.
Kilar väcket stora åttiotalsvibbar inom mig, när man som tonåring ville vara hipp och satte kilar i de Klorinblektajeansen.Snyggt?! Nja, det kan väl diskuteras!
Nu kom jag bort från ämnet helt klart, men kilar var det ju vi skulle diskutera om....
Jag tog och klippte ut kilarna från det som blev över när vi kortade jeansen enligt bild som jag visat tidigare här i bloggen.Dessa kilar skulle ju inte synas eftersom beställaren ville ha ett par fickor som vara stora nog att rymma ett pass och därför ville han ockås ha en fick med dragkedja och knappar.
Här har jag sytt i kilarna och innan jag syr på benfickorna är det viktigt att fålla jeansen, annars kommer man inte åt det senare.

Här har jag klippt ut en sidficka som har plats nog för passet och dragkedjan syr jag på fickdelen.
Ja, jag vet..... Det skulle såklart vara en svart dragkedja, emn jag orkade inte åka ned till stan och köpa en i passande färg när jag hade en nästan perfekt liggandes hemma.
Nu fick jag ju givetvis åka ned till stan iallafall för tråden tog ju  slut, men då hade jag hunnit så långt att bortsprättandet av en-nästan-perfekt-blå-dragkedja var uteslutet.

Här har jag sytt dit fickan och övre delen av dragkedjan i jeansen. Man får passa sig lite så att man inte syr i själva byxbenet. Själva sömnaden blir lite annorlunda när man syr på ett par befintliga jeans och så att säga inte syr dem från början. Då hade momenten kommit i en annan ordning.

Såhär såg den andra fickan ut när jag nålade på den.

Dags för ficklock.. Knepet att få perfekta hörn är att vika in fållen, hålla fast i den den och sedan vända ut till rätsidan.

Ficklocken klara och jeansknappar på plats.
När det gäller all jeanssömnad så är Topstitchnålen helt klart min bästa vän och jag skulle inte klara mig utan den.

Såhär blev den knäppt och klar.
Maken blev nöjd med sina shorts och jag hoppas att de kom väl till användning under den resa han nu är hemkommen ifrån..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar